تلماسه فیلمی در ژانر علمی و تخیلی و در مواردی می توان معناگرا معرفی نمود.
با آغاز نمایش تلماسه یک، تمامی نقدها و تحلیل ها با نگاهی معناگرا و با عناوین مختلف به سمت آن روانه شد.
جلب بیننده
این فیلم که در قسمت اول، با حضور بازیگران مشهور و مورد توجه مخاطب، اقدام به افزایش بیننده نموده بود در بخش دوم تلماسه با روندی نرم اقدام به پردازش داستان و بیان موضوع اصلی داستان نموده است.
فیلمی هالیوودی با استعاره های عربی و اسلامی
تلماسه که طبق گزارشات مختلف، براساس رمانی با همین نام اثر فرانک هربرت، تهیه و تنظیم شده است.
به بررسی موضوعی مهم در جهان اسلام پرداخته است که باعث بکارگیری الفاظ و واژگان عربی در خود گردیده. هرچند جهان عرب تنها به مذهب اسلام معنا پیدا نمی کند و مسیحیت و یهودیت نیز در آن سابقه طولانی تری نسبت به اسلام دارا می باشد.
با این حال تلماسه ترکیبی از بکارگیری ادیان شناخته شده در جهان یعنی اسلام، مسیحیت و یهود با استفاده از اسامی، نقش و نما و شخصیت پردازی است که در هر مورد بیننده را به سمت دینی ارجاع می دهد و لزوماً به صورت کلی طرف حساب جامعه اسلامی نمی باشد.
در نمونه ای ساده می توان به این موضوع اشاره کرد که فردی که به عنوان لسان الغیب معرفی میشود پس از پذیرش از سوی بادیه نشینان سیاره نام پل را حفظ و دو لقب عبری و عربی را کسب می کند.
لذا لزوماً مخاطب در تمام بخش های داستان اسلام نمی باشد اما برای مخاطب مسلمان به جهت بکارگیری الفاظ و کلمات عربی به این شکل مورد توجه قرار می گیرد اما در نماها و استعاره ها موضوع تغییر جهت داده و مسیحیت و یهودیت را نشانه می گیرد در این مورد می توان جایگاه زن و انجمن آنان و قبیله مرتبط با آنان و اقدامات صورت گرفته توسط آن انجمن را مدنظر قرار داد.
دین و نشانه گیری به سمت دین فارغ از نوع آن را می توان نتیجه بروز حوادث و ماجراها در تلماسه دانست؛ هرچند با نوعی پیش داوری اقدام به آینده نگری مخاطب نیز می نماید
احسان شفیعی